X
تبلیغات
فیلم شناسی شهاب حسینی - فیلم "رخساره"
نام فیلم : رخساره

کارگردان : امیر قویدل

نویسنده : محمد هادی کریمی

بازیگران : شهاب حسینی - میترا حجار - محمد علی سپانلو

محصول ۱۳۸۰ ایران

ژانر : درام

داستان:تينا مسرور كه دانشجوي كارشناسي ارشد روانشناسي سالمندان است، براي تحقيقات خود به خانه سالمندان مي رود. در آنجا به خانم سالمندي برخورد مي كند كه در حال خواندن داستاني است به نام رخساره. تينا مشتاق خواندن داستان مي شود و مي فهمد كه اين داستان، ماجراي يك عشق ناكام است. او به جستجوي نويسنده اين كتاب استاد ماهان مي رود و از كمك خانم سالمند نيز بهره مند مي شود. در شروع جستجو با پسر استاد، فرزام ماهان آشنا مي شود و مي فهمد كه استاد در خارج از كشور است و بيماري سختي دارد و قرار است به وطن برگردد. خانم مسرور آگهي استخدام پرستار را از طرف فرزام ماهان در روزنامه مي بيند و بطور رسمي پرستار استاد ماهان مي شود. او در حين پرستاري تصميم مي گيرد كه ياد رخساره را براي بهبود حال استاد تداعي كند. فرزام، پسر استاد سخت حسادت مي كند و تينا كه خود را رخساره مي پندارد سخت شيفته استاد مي شود و به خاطر بهبود او حاضر به ازدواج با استاد مي شود، ولي عمر استاد كفاف نمي دهد.

+ برای دیدن گالری عکس های فیلم روی عکس کلیک کنید.

 

+ نقدی کوتاه : امير قويدل دستيار قديمي ساموئل خاچيكيان است وجز فيلم سازان پركار دهه شصت ايران به حساب مي ايد .او در سالهاي اخير تنها دو فيلم ساخت .رخساره 1380 و بارهستي 1387 كه هنوز فرصت اكران را نيافته است .معروفترين اثراين كارگردان قديمي دل نمك سال 1368 و ترن در سال  1371 است. او رخساره را پس از 9 سال سكوت ساخت .رخساره يك داستان عاشقانه است .عشق يك دختر جوان به نويسنده ميانسال.اين فيلم در زماني كه تب ساختن فيلنهاي دختر و پسري ( تين ايجر) گرم بود و اكثر فيلم نامه ها چهر هاي جوان كيتار به دستي را نشان ميداد كه از عشق ميخوانند حرف بيشتري براي گفتن داشت .به خصوص با روايت بسيار خوب محمد هادي كريمي كه در پرداخت فيلم نامه با حفظ ضرباهنگ داستان و نوشتن ديالوگ هاي بعضا عاشقانه توانست يك ملودارم عشقي را خوب به تصوير بكشد . روايت و كارگرداني خوب قويدل از رخساره فيلمي خوب ساخت كه هنوز ميشود دريك عصر پاييزي ديد و از دبدنش لذت برد . اين فيلم در كنار موضوع قديمي و امتحان پس داده نيم نگاهي هم به كتاب رخساره داشت و نام فيلم هم از همين اثر نوشتاري گرفته شده است .


رخساره فيلم خوبي بود ولي در موفيقتش دو نكته مهم اثرداشت حضور محمد علي سپانلو در نفش استاد پير به اندازه كافي براي طرفداران اين هنرمند قديمي جالب و تاثير گذار بود تا استاد را اينبار بر روي پرده ببيند .و ديگري حضور شهاب حسيني مجري جوان و فعال تلويزيون كه با اجراهاي خاص و جوان پسند خود توانسته بود پله هاي ترقي را به سرعت طي كند از جعبه جادو پا به عرصه پرده نقره اي گذاشت . او با رخساره به سينماي ايران معرفي شد و اينبار محمد هادي كريمي با انتخاب درست و به جاي شهاب حسيني براي نفش فرزام ماهان فيلم رخساره  يكي از مهره هاي سينماي ايران را كشف كرد و اين انتخاب منجر به همكاري شد كه تا امروز ادامه داشته است شهاب حسيني در رخساره تمام مشخصه هاي يك ستاره جوان پسند را دارد به علاوه استعداد بازيگري .او توانست به خوبي نقش جوان عاشقي كه همه تلاشش را براي به دست اوردن عشق مي كند به تصوير بكشد .

فرزاد ماهان در بيشتر سكانس ها ديالوگاهاي عاشقانه دارد وشهاب حسيني بهترين انتخاب براي بيان ديالوگ هاي عاشفانه است . درست است كه ايفاي اين نقش باعث شد .حسيني در كارنامه بازيگري اش نفش جوان عاشق زياد داشته باشد ولي در بيشتر اين اثار او موفق است بماند كه با تلاش چندين ساله خود توانسته از ان پوسته صرفا عاشقانه خارج شود و شخصيتهاي جديدي را بر روي پرده نمايش بدهد . با نگاه كلي به بازي وي در اين فيلم نكته اي كه بارز است ري اكشن هاي ارام و تاثير گذار او در اكثر سكانس هاي عاشفانه فيلم است . او در اين فيلم زياد از حركات دستها استفاده كرد كه سنگيني كار اجرا را در ايفاي اين نقش تداعي مي كند ولي با اين حال اين نكته تاثير منفي در ايفاي نفش ندارد. حسيني در اين فيلم ثابت كرد ميتوان اتفاقا به سينما امد ولي با تلاش و همت پله هاي موفقيت را به ارامي طي كرد و از فرزام عاشق فيلم رخساره كه بعضا ري اكشن ها غير قابل كنترل در صدا و صورت دارد تبديل شد به احمد درباره الي كه تنها با يك نگاه يك دنيا حس را به تماشاگر منتقل ميكند .اين موضوع ياداوري خوبي است كه تنها در سايه صبر و تلاش ميتوان به قله رسيد .

منبع : وبلاگ شهاب آسمان سینمای ایران

 وضعیت : اکران شده و در شبکه نمایش خانگی هم توزیع گردیده است. 


+ نوشته شده در  سه شنبه پنجم مرداد 1389ساعت 3:10  توسط هدیه